Computer langzaam, nieuwe kopen?

Tegenwoordig roept iedereen dat hij/zij verstand heeft van computers terwijl dit in de praktijk erg tegenvalt. Ze kunnen op wat instellingen klikken maar weten niet precies wat er aan de hand is, wat er op de achtergrond gebeurd. Veel mensen denken wat ik zie dat gebeurd er terwijl er vele technische zaken op een dieper nivo gebeuren. Met google als zoekmachine denken mensen vaak de  oplossing weten te vinden terwijl de oorzaak vaak iets anders is.

Een aantal concurrenten hebben geprobeerd een performance probleem met Windows 7 clients en Windows Server 2008R2 op te lossen zonder succes. Het probleem was dat communicatie van de server naar de clients redelijk (100-250 Mb/s op 1Gb/s netwerk) snel ging, niet perfect maar redelijk. Het echte probleem was dat van de clients naar de server echt een slechte performance gaf, namelijk 5-12 Mb/s op het 1 Gb/s netwerk. De PC’s, server en switch ondersteunen allemaal 1Gb/s. Er was dus iets mis en de gebruikers klaagden over een traag netwerk. Dat zou ik ook zeggen ja.

Alle concurrenten hadden de raarste dingen erbij gehaald, allemaal volgens mij opgezocht via google i.p.v. kijken wat het echte probleem is. Ze hadden dingen geroepen over IPv6 (gebruikt klant niet), advies om RDC te verwijderen, advies op autotuning receive window uit te schakelen en zo nog wat meer dingen. Klinkt allemaal technische en duur.

De fout zat echt in de basis en gemakkelijk op te lossen. Je zou dit bij je stappen plan moeten tegenkomen als je je netwerkinstellingen gaat controleren. Daarom denk ik dat deze mensen allemaal eigenlijk niet wisten wat ze aan het doen waren en dus de ingewikkelde oplossingen die google gaf probeerden. WINS, DHCP en Netbios over TCP/IP moesten juist geconfigureerd worden en het resultaat mag er wezen. De clients halen nu 700-920 Mb/s downstream (erg goed op 1Gb/s) en upstream 400-500 Mb/s. Dat is gewoon 50 tot 100 x sneller!

Ik zei al dat met een nieuwe PC kopen je normaliter nooit deze factoren snelheidwinst kunt halen.

Consultancy en onderhoud gedaan door de juiste mensen geven de gebruikers hun plezier in werken weer terug. Bereken je de tijdswinst maar eens die normaal verloren gaat per dag. Probleem opgelost!