Professor Cor Molenaar snapt er niets van : BOL.com gekocht door Ahold

De laatste tijd lees ik de krant steeds vaker met ongeloof. Ze lopen of dagen achter met hun nieuws of ze nemen experts in de armen die het niet echt snappen. Ik heb het dan over internet.

Toen ik 18 was durfde de docent informatica bij de Hogeschool Heerlen te beweren dat je geen geld kon verdienen met internet terwijl ik op dat moment al meer ermee verdiende dan zijn maandsalaris. Hij snapte het echt helemaal niet.

Ik reageer normaal niet op kranten artikelen maar omdat ik gisteren ook al schreef over hoe de bedrijven slim gebruik maken van onze privacy gevoelige gegevens wil ik toch even op deze ondoordachte uitspraak van Professor Cor Molenaar reageren. Hij snapt denkelijk niet veel van relationele databases met contextuele advertentie mogelijkheden die werken, en bewezen werken, e-marketing meets direct marketing.

Hij zou niet weten wat je ermee kan doen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat wel weten. Dat zo iemand in de krant als expert genoemd mag worden. Misschien is hij in zijn vak een kei maar jammer dat hij geen relatie’s tussen de verschillende disciplines kan leggen. Ondernemen dus.

Ik zal nu een kort voorbeeld geven van wat ik bedoel.

BOL.com verkoopt DVD’s, spelcomputers, dvd spelers en televisie’s. Ahold heeft de AH-winkels en verkoopt hapjes, in alle soorten : nootjes, borrelhapjes, chips, etc…

Ik zag een folder van de Aldi of Lidl (zo’n prijsvechter) en wat mij verbaasde is dat ze onder de DVD titels de nootjes promoten. Ik dacht in eerste instantie wie koopt er nu nog in hemelsnaam DVD’s. Da’s echt zo vorige eeuw. Maar er is markt voor anders zouden ze dit niet in de dure brochures promoten. De doelgroep is natuurlijk perfect gekozen. Deze mensen hebben geen iPads of mediacenter oplossingen waar men digitaal films of tv series kan bestellen. Deze doelgroep wilt goedkoop een DVD’tje op de kop tikken en….. er liefst ook wat fastfood bij eten. Cirkel is weer rond. Goed bedacht van die prijsvechter. Ze komen in de winkel voor het éne of het andere. Deze mensen kopen ook sneller een grotere televisie dan andere doelgroepen. Geniaal. Ik weet zeker dat Ahold dit al langer weet en honderden voorbeelden kan verzinnen, toegespitst op hun doelgroep.

De database van BOL.com koppelen aan de bonuskaart database geeft interessante mogelijkheden die men teruggaat verdienen, mits men dit slim aanpakt. Ahold gaat met de tijd mee. Of de mensen van Ahold internet snappen of BOL.com kapot maken, moet in de praktijk nog blijken maar als je als professor zegt dat hij er voorlopig niet in gelooft… tsja… ga maar door met lesgeven zou ik zeggen. Ahold zal hun centjes wel proberen terug te verdienen.

De retail oorlog begint!

Professor Cor Molenaar gelooft er niet in

Professor Cor Molenaar gelooft er niet in